Friday 2 August 2013

Permudahkanlah

Romantik, lelaki alpha abad ini, hehe. Aku tak percaya apa yang rakan-rakan rumuskan tentang diriku biarpun aku tidak mampu untuk merumuskan diri sendiri. Sesungguhnya peribadi Rasulullah S.A.W adalah yang amat aku kagumi. Aku cuba mencontohi pekerti beliau, menghormati wanita misalnya, menjaga adab ketika bersama-sama rakan-rakan misalnya, mencuba menjadi seorang yang penyayang misalnya, sentiasa melemparkan senyuman dan wajah ceria misalnya, menunjukkan wajah gembira biarpun dilanda masalah agar orang sekeliling berasa selesa dengan kita, misalnya.

Aku ketinggalan zaman? Menjaga sensitiviti itu perbuatan yang konservatif? Dalam hal yang berkaitan dengan adat dan adab, sering kali ibu bapa yang dipersalahkan dalam mencorak peri laku anak-anak mereka walhal masing-masing dah besar panjang. Hehe.

Aniq Anarqi. Ya, itu nama aku. I respect the idea, I respect other peoples' point of view but most of the time I respect myself more and always believe in myself and what I do.

"Biarkan apa orang nak kata, tin kosong memang bising bunyinya. Permudahkanlah dirimu dalam menangani segala"

Itu yang mak selalu pesan.

:)

No comments:

Post a Comment