Wednesday 17 July 2013

Anisah

"Cukup ke ni mak? Ramai ni"

"Cukup, mak ada masak nasi jagung buat tambah-tambah"

Nasi beriani 3 bungkus, ayam 3 ketul, bihun soto 2 bungkus, kuih keria 1 pinggan, nasi ayam 1 bungkus. Aku mencongak-congak.

"11 orang" termasuk Mak Teh, Pak Teh dan 2 orang anak perempuan mereka yang masing-masing berumur 4 dan 5 tahun. Nak je aku lari kejap ke pasar ramadhan tapi dah pukul 7 pulak.

"Macam tak cukup je mak? Abang goreng telur ya?"
"Tak payah Aniq, cukup ni. Ramai orang lagi banyak rezeki Allah bagi. Cukup, InsyaAllah" mak jawab tenang bila melihatkan aku yang kerisauan. Aku sedikit lega mendengar penjelasan mak.

"Dah boleh tuang air" aku memberi arahan kepada adik perempuanku, Yati.

"Dah! Dah bunyi siren!" Afiq, adik bongsuku yang berusia 11 tahun berlari-lari dari halaman rumah.

"Bismillahirrahmanirrahim. Allahumma lakasumna, wabika amanna birohmatikaya arhamarrohimin. Allahumma bariklana fima rozaktana wakina aza bannar".



"Assalamualaikum!" Anisah, sepupuku datang bersama-sama suami.

"Waalaikumussalam. Masuklah cepat, dah waktu ni" ayah menyahut.

"Kurma dulu, kurma" Mak mengingatkan ayah. Tergelak aku melihat kemeriahan waktu itu.

"Icah bawak nasi kerabu dengan ayam golek ni"

Mak aii banyaknya makanan. Detik hatiku tatkala terlihatkan bungkusan yang dibimbit Anisah dan suaminya.

"Alhamdulillah..dah meh duduk buka dulu" mak membalas gembira.

Aku senyum sambil memandang mak. Betul cakap mak. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment