Sunday 12 August 2012

kongsi

          "Assalamualaikum Pak Abu" aku menyapa JKK kampung mukim 3. Tangan dihulur.

          "Waalaikumussalam hah kau Aniq, lama tak jumpa. Ada jugak kau harini".

     Aku senyum. Anak Pak Abu, Suryani satu sekolah dengan aku dulu. Kawan rapat. Pernah Pak Abu datang rumah dan bertemu orang tuaku sewaktu kami masih di tingkatan 5, risau orang tua. Suryani telah pun berkahwin dengan 'orang off-shore' menurutnya dan dikurniakan seorang zuriat. Mengimbau cerita lama.

     Seawal pagi dalam pukul 8:00 aku ke masjid berhampiran rumahku di kampung. Ada majlis diambang aidil fitri dan pengagihan sumbangan kepada golongan yang tidak berkemampuan dan anak-anak yatim. Program yang dianjurkan majlis daerah dengan kerja sama penghulu kampung dan ahli jawatan kuasa masjid ini sudah pun masuk tahun yang ke-5. Seramai 46 fakir miskin dan 14 orang anak yatim di kampung mukim 3 ini bakal menerima sumbangan. Dalam pukul 9  pagi kelengkapan dan peralatan telah pun disediakan untuk kelancaran majlis. Majlis bermula dalam pukul 10:00 pagi.

     En. Mohd Reza b Abd Rahman, sebagai penghulu kampung mukim 3 merasmikan majlis dan dibantu oleh penolong pegawai daerah, Y.B.En. Yusof b Ahmad.  2 kampit beras seorang berserta wang tunai RM150 untuk fakir miskin dan RM100 diagihkan kepada anak yatim juga bubur lambuk sebagai bekal untuk berbuka puasa.


   Tersentuh hati kecil aku melihat kesusahan mereka yang tidak bernasib baik. Dalam sedar aku bersyukur dan menginsafi diri betapa beruntungnya aku yang kadang kala terlupa dengan nikmat yang Allah beri, kesihatan, keluarga, masa lapang, harta benda. Kegembiraan yang terpancar dari wajah mereka tatkala sumbangan diterima menambah sayu di hati aku. Ya Allah, betapa kami bersyukur di bawah rahmatmu masih ada yang prihatin terhadap golongan yang tidak bernasib baik ini, semoga kau murahkan rezeki mereka dalam kasih sayangmu. Dalam aku menghulurkan bubur lambuk kepada JKK masjid, tak putus aku memuji kebesaran Illahi, terasa kecilnya diri ini.


     Sebelum pulang aku sengaja meluangkan masa memandu sambil melewati rumah-rumah di kampung mukim 3 ini. Suasana hari raya itu semakin hampir, rumah kecil, besar, tinggi, rendah semuanya sepakat menyambut kemenangan yang bakal menjelma. Syukur, syukur ya Rabbi Tuhan seisi alam.

No comments:

Post a Comment